עם כל התועלת וההנאה מאחזקת רכב פרטי, רכישת רכב היא הוצאה אשר אינה נחשבת בגדר השקעה משתלמת מהבחינה כלכלית, כיון שידוע שכל רכב מאבד מערכו מדי שנה, הן בשל התיישנות המודל והן בשל השינויים במצבו.
אך למרות שכולנו יודעים זאת, ואיננו מצפים להחזיר לעצמנו את מחיר הקנייה, חשוב כן לקחת בחשבון גם את הגורמים שישפיעו על מחיר המכירה, היות ומדובר בסכומי כסף משמעותיים שיכולים להשפיע על יכולתנו לממן את רכישת הרכב הבא.
אז מהם הגורמים המשפיעים על ירידת ערך הרכב והאם ניתן לעשות משהו כד להעלות את ערכו עם השנים?
גורמים המשפיעים על ירידת ערך הרכב
גיל
גיל הרכב, או מספר השנים שהוא על הכביש הוא הגורם המשמעותי ביותר בירידת ערכו. ירידת הערך הגדולה ביותר מתרחשת כאשר רכב חדש עולה על הכביש ומאבד, ממש בן רגע, כ 5%-7% מערכו, מעצם שינוי הסטטוס שלו מרכב חדש לרכב מיד שנייה. משום כך, לא מפתיע שבשנתיים הראשונות של הרכב על הכביש הוא מאבד בסך הכול כ – 15% בממוצע בשנה, ורק החל מהשנה הרביעית שלו על הכביש, ירידות הערך מתמתנות מעט, בתלות גם בדגם ובנתונים נוספים.
קילומטראז'
קילומטראז' סביר לרכב – אין ספק שהקילומטראז' הוא גורם מכריע בחישוב ערך הרכב. חריגה של מעל 25,000 ק"מ מממוצע הנהיגה השנתי המקובל העומד על כ- 15,000-20,000 לרכב פרטי, עלולה להוריד את ערך הרכב בכ- 5% לפחות ואילו קילומטראז' נמוך במיוחד יעלה את ערך הרכב מעל למחיר המחירון.
השכרה וליסינג
מחיר המחירון של רכבים שהגיעו מליסינג יהיה נמוך ב – 25% לעומת רכבים אחרים, ואילו מחירם של רכבים מחברות השכרת רכב, נמוך רק ב- 10% ממחיר המחירון הרגיל. כמו כן, רכב שהיה בבעלות גופים מיוחדים כמו צבא, משטרה, קיבוץ ועוד – מאבד 35% מערכו לעומת המחיר הנקוב במחירון, לדגם מקביל מבעלות פרטית.
מספר הבעלויות (ה"ידיים")
למספר הבעלויות שהרכב החליף יכולה להיות השפעה על ערכו, ומחירו של רכב שהחליף הרבה ידיים צפוי להיות נמוך יותר ממחיר המחירון. בנוסף, ישנו הבדל בין מעבר ידיים בתוך משפחה, לבין מעבר ידיים בין אנשים זרים.
מצב הרכב
מצבו המכני והחיצוני של רכב משומש משפיע אף הוא על ערכו ובפרט במידה וקיימים בו ליקויים משמעותיים ובלתי הפיכים כמו פגיעה בשלדה. בהקשר זה חשוב לדעת כי רכב שעבר תאונה יאבד מערכו באופן אוטומטי, גם אם כל הליקויים בו תוקנו במלואם ואינם מורגשים או נראים לעין.
כאשר רכב עובר תאונה, ניתן לצפות כי גם במידה והשמאי פסק אחוזי ירידת ערך טכני, לטובת קבלת פיצוי מחברת הביטוח, סביר להניח כי במעמד מכירת הרכב, מחיר המכירה ישקף הפסד גבוה יותר מהפיצוי שהתקבל מחברת הביטוח. זאת בשל מה שמכונה ירידת ערך מסחרית, הגבוהה במרבית המקרים מירידת הערך הטכנית, אשר נקבעה על ידי השמאי.
מצב הצבע
רבים מבעלי המכוניות מוטרדים בשאלה עד כמה מצבן החיצוני ישפיע על ערכן ומחיר המכירה שלהם. התשובה היא כי מצב הצבע לבדו, לרוב אינו משפיע על ערך הרכב, אך כאשר צבע הרכב חדש, עובדה שניתן לאמת באמצעות המכשור במכון הבדיקה, הדבר עלול לעורר חשד שהרכב עבר תאונה.
שמירה של ערך הרכב
ומה ניתן לעשות כדי לשמור על ערך הרכב ואף להעלות אותו?
שמירה על מצבו של הרכב – הקפדה על נהיגה בטוחה, תחזוקה שוטפת במוסכים אמינים ובהתאם להמלצות היצרן, וכן ביצוע טיפולים מונעים כנגד פגעי הזמן ובלאי השימוש – יכולים לתרום להעלאת ערך הרכב והגדלת מידת סחירותו.
בנוסף לכך ישנם שיפורים שניתן לעשות ברכב ותוספות שניתן להתקין בו, שגם הם, יתרמו לעליית ערכו ביום בו תחליטו למכור אותו. בין תוספות אלו ניתן למנות התקנה של גג נפתח, הגה ספורטיבי, ריפודים וצמיגים חדשים, אביזרי נוחות, בטיחות ומיגון ומערכות ניווט איתור ומולטימדיה מתקדמות. בהקשר זה כדאי להוסיף שהתקנת אביזרים מקוריים של היצרן תתרום לערך הרכב יותר מהתקנת תחליפים, וכמובן שיש חשיבות מכרעת להתקנה מקצועית ו"שקופה", שתתן Look & Feel של רכיב אינטגרלי, שהגיע עם הרכב ישירות מהיצרן.