המהפכה העממית של "הכפתור בליינד ספוט": מערכת לזיהוי שטחים מתים – בכל רכב ולא רק ברכבי יוקרה
הנתונים האלו שומטי לסתות: 1 מכל 6 תאונות נגרמת כתוצאה מהשתלבות לא זהירה בנתיב • אבל מה שמדהים עוד יותר הוא שעד לאחרונה, מערכות לזיהוי שטחים מתים, שיכולות לפתור את הבעיה – היו בהישג ידם רק של מי שיש לו רכב יוקרה או רכב חדש • כעת סוף סוף המצב משתנה: מערכת "הכפתור בליינד ספוט" שמתריעה מפני סטיית רכב לנתיב בכל מזג אוויר – מותקנת בכל סוגי הרכבים • יצאנו לבדוק
הסיבה השלישית בשכיחותה לתאונות קטלניות: מעבר בין נתיבים
כל מי ששומע על הנתונים האלו נדהם: 1 מכל 6 תאונות נגרמת כתוצאה מהשתלבות לא זהירה בנתיב, או מהתפרצות רכב דו-גלגלי לנתיב, ולפי נתוני המשטרה, הסיבה השלישית (!) בשכיחותה לתאונות קטלניות ב-2021 הייתה מעבר בין נתיבים.
אבל מה שמדהים עוד יותר הוא שיש נהגים שלא ממש מודאגים מהנתונים האלו. הם עוברים נתיבים בלי לחשוש ובלי להסתכל 10 פעמים במראה, והם אפילו לא ממש חוששים מעבירות תנועה של אופנועים, קורקינטים או רכבים אחרים שמתפרצים לנתיב שלהם.
על מה אנחנו מדברים? הכירו את "הלא מסתובבים" – הנהגים ברי המזל שברכבם מותקנת מערכת לזיהוי שטחים מתים שמתריעה בכל עקיפה או התפרצות של כלי רכב לנתיב שלהם. מדובר על בעלי מכוניות יוקרה, או מכוניות חדשות שבהן המערכות האלו מגיעות "בילד אין".
אבל מה יכול לעשות מי שאין לו רכב יוקרה שהמערכת הזו מותקנת בו? התשובה הייתה שעד לאחרונה – לא הרבה.
מערכת זיהוי שטח מת ברכב הייתה שמורה רק לרכבי יוקר
"עד לא מזמן מערכת הבטיחות הזו, שהיא כל כך חשובה ומצילה חיים מדי יום, הייתה רק בהישג ידם של בעלי מכונית יוקרה", אומר לנו ערן מחברת 'הכפתור', "זו הסיבה שאנחנו משווקים את מערכת 'הכפתור בליינד ספוט' מבית קוברה, מערכת לזיהוי שטחים מתים שיכולה להציל חיים – בכל מכונית, גם הישנה ביותר. לדעתי אגב, בעוד כמה שנים יסתכלו על מי שנוהג בלי מערכת כזו, כמו שמסתכלים היום על מי שאין לו חגורת בטיחות או מערכת ABS".
מצילה חיים מדי יום. מערכת "הכפתור בליינדספוט"
כן, אני רוצה את מערכת הבטיחות שמאפשרת לעבור נתיב בקלות >>
אז איך בעצם עובדת מערכת "הכפתור בליינד ספוט"? ערן מסביר כי מדובר על מערכת מבוססת רדאר חדשני שמתריע באמצעות הבהוב כאשר כלי רכב, הולך רגל, אופניים, אופנוע, ואפילו קורקינט חשמלי או כל אובייקט אחר נכנס ל"שטח המת" – האזור האחורי או צידי של הרכב.
עקיפה? המערכת מהבהבת
למערכת לזיהוי שטחים מתים יש יכולת זיהוי של כל כלי רכב שנע במהירות של מעל 10 קמ"ש (כולל אופניים וקורקינטים) בטווח של 27 מטרים מהרכב.
רדאר חדשני שמתריע על כל רכב בטווח של 27 מטר
במקרה של עקיפה והתפרצות של כלי רכב, המערכת מהבהבת, ובמידה והנהג מאותת על מנת לפנות, המערכת גם תצפצף (בנוסף להבהוב). יתרון נוסף הוא שהמערכת אינה "אקטיבית", כלומר היא לא מתערבת בנהיגה ולא "נועלת" את ההגה, אלא רק מתריעה.
חסינות למגבלות מזג אוויר ולחשיכה
היתרון הגדול של מערכות הרדאר מהדור החדש הוא שהן חסינות למגבלות מזג אוויר וחושך וכן הן מספקות טווח כיסוי נרחב במיוחד. במקרה של מערכת הכפתור בליינד ספוט מדובר על כיסוי בטווח של 150 מעלות ועד 27 מטרים.
ועד כמה היא באמת מצילת חיים? הנה מה שאמר לנו יהודה נ' (59) מהרצליה.
"זה קרה לי דווקא במקום שאני מכיר כמו את כף היד שלי", הוא משחזר. "השעה הייתה 22:00, בחוץ ירד גשם קל וכבר הגעתי עם הרכב סמוך למחלף הסירה בכביש החוף, המחלף האחרון בכביש המהיר לפני הבית שלי, שעברתי בו אלפי פעמים".
"המחשבות נדדו, ופתאום קלטתי שהמערכת מצפצפת". "הכפתור בליינד ספוט" בפעולה
"בשלב הזה", מספר יהודה, "השדרנית ברדיו הקדישה שיר לאחד החטופים בעזה, והמחשבות שלי נדדו. אותתי ימינה כדי לפנות, וכבר התחלתי להסיט את ההגה, אבל פתאום קלטתי שהמערכת מצפצפת ומהבהבת. מתברר שבצד ימין שלי היה אופנוע שהתחיל להאיץ ובכלל לא ראיתי אותו כי הוא היה בשטח המת של המראות. מייד חזרתי לנתיב שלי ולמזלי זה נגמר בשלום, אבל אין לי ספק שבלי המערכת והצפצוף שלה שהעיר אותי, זה היה נגמר אחרת לגמרי".